Aankondiging
Opvouwen
Er is nog geen aankondiging.

Foto's van Geraldine Kemper

Opvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
Clear All
nieuwe posts

    Oorspronkelijk gepost door stoerebink Bekijk bericht
    Werkt dat ook met een 3D-bril? Dat gaat toch ook over diepte?

    (Excuseer mijn "domheid", maar het is niet echt mijn vakgebied!)
    Ow, maar je vraag is totaal géén "domheid" en ik weet bijna zeker wat je met 3D-bril bedoelt: Zo'n bril die je gebruikt in de bioscoop bij een 3D film. Het is NIET "iets totaal anders" zoals eerder gesuggereerd werd. Beide glazen zijn gepolariseerd: 1 op horizontaal vlak en 1 op verticaal vlak.

    Bij een zonnebril met gepolariseerde glazen zijn beide glazen op horizontaal vlak gepolariseerd. Hierdoor wordt het licht wat horizontaal (van boven en van beneden) je ogen binnen komt gefilterd. Het verticale licht (van links en van rechts) wordt gewoon doorgelaten. Anders zou je immers niks zien. ;-)
    Door de polarisatie wordt voornamelijk het felle licht van sterk reflecterende oppervlakten tegengehouden, zoals sneeuw, glas òf water. Je kunt hierdoor bijvoorbeeld veel beter de vissen in een visvijver zien zwemmen.

    De getinte glazen van de zonnebril houden licht tegen. De polarisatie houdt ook een beetje licht tegen, maar doet daarnaast nog iets anders. Het contrast wordt hoger. Grof gezegd: wit wordt witter en zwart wordt zwarter. Hierdoor zie je alles duidelijker en soms scherper, waardoor het lijkt alsof alles meer diepte krijgt. Onze hersenen zorgen er echter voor dat deze "schijn-diepte" van korte duur is.

    De meeste mensen maken onbewust al gebruik van het polarisatie-principe. Wat doe je wanneer je iets niet duidelijk kunt zien of iets niet goed leesbaar is? Vaak knijp je je ogen iets dicht, waardoor je een hoger contrast krijgt.

    Met 1 oog kijken, om een beetje diepte-effect te krijgen, dat KAN ook.
    Alleen werkt dit lang niet bij iedereen. Er zijn ook mensen bij wie het kan afhangen met welk oog ze kijken. Vaak kan iemand met het ene oog alles iets scherper zien en met het andere oog alles iets lichter.

    Een lamp aan doen wanneer de polariserende zonnebril alles tè donker maakt, dat zou moeten werken bij foto's. Bij iets met een scherm (tv, smartphone, tablet) hangt het af van wat voor type scherm het is.
    In het algemeen: Is je scherm ZONDER zonnebril al onduidelijker als er veel licht op valt, dan zal het trucje met de lamp in de meeste gevallen niet gaan werken.
    Reageer

    Ik heb filmpjes ff op Dailymotion gezet voor jullie!

    http://bit.ly/1WTVVK0
    http://bit.ly/1PMgAA4
    Aangepast door MrDennnisDennnis; 30 januari 2016, 23:21.
    Reageer

    Bij een 3d bril is dat totaal wat anders. Dan moet de film ook dubbel zijn. Bij een polariserende bril (polorised), hebt je door die kleine reflectoortjes in de bril extra contrast. Dus veel meer diepgang. Als je een film kijkt, is het beeld wel ietsjes donkerder (maar dat kan je aanpassen door de lamp in kamer aan te zetten), maar je ziet wel meer diepte. En dus ook bij foto's.


    Oorspronkelijk gepost door stoerebink Bekijk bericht
    Werkt dat ook met een 3D-bril? Dat gaat toch ook over diepte?

    (Excuseer mijn "domheid", maar het is niet echt mijn vakgebied!)
    Reageer
Updates
Opvouwen

Topics Statistieken Laatste bericht
2k reacties
4.353k views
Laatste bericht
1 antwoord
2.597k views
Laatste bericht
3k reacties
8.558k views
Laatste bericht
497 reacties
1.004k views
Laatste bericht
1 antwoord
1.890k views
Laatste bericht
149 reacties
90k views
Laatste bericht
4 reacties
1k views
Laatste bericht
907 reacties
1.735k views
Laatste bericht
Werken...
X